Dag 83. Mont-de-Marsan - Saint-Sever. 21,4 km

6 augustus 2022 - Saint-Sever, Frankrijk

Ik wil vandaag weer even beginnen met het bedanken van iedereen, voor alle lieve en leuke appjes en berichten. Het doet me goed om te weten dat mensen nog steeds (af en toe) aan me denken. Vooral erg fijn als ik er even doorheen zit, maar wees niet bezorgd, het gaat hartstikke goed met me 😉. Merci!!! De begroetingen door compleet onbekenden, die me een goede reis toewensen, blijf ik trouwens ook erg leuk vinden!

Vanochtend werd ik rond een uur of 7 wakker en heb ik gezellig met Rianne ontbeten en leuke gesprekken gehad. Robin was al weg en Lode sloot later aan bij het ontbijt. Ik heb helaas niet heel goed geslapen. Er kwam vannacht veel lawaai van buiten. Ik vermoed dat er in de buurt een uitgaansgelegenheid was. Ik ben vrij laat, iets voor 9 uur ben, vertrokken richting Saint-Sever. Een tocht van (maar) ongeveer 21 kilometer.

De route liep vandaag langs veel maïs- en zonnebloemvelden. Zoveel maïsvelden dat ik vandaag gezien heb, heb ik nog niet eerder op mijn tocht gezien. Het was ook een dag van de prachtige kerken. Ik heb er onderweg meerdere gezien en heb in alle kerken die open waren een kijkje genomen. De één was nog mooier als de ander. Ik heb in verschillende kerken een tijdje binnen gezeten. Ik vond dat in elke kerk, naar mijn mening, rust en stilte te vinden is. Heerlijk om even bij te komen en tot rust te komen na een tijd gewandeld te hebben.

De route liep vandaag voornamelijk over verharde wegen en was vandaag op een paar kleine delen na vlak. Ik had verwacht dat het nu alweer wat meer meters omhoog en omlaag zou gaan, omdat de grens met Spanje nog een paar dagen verwijdert is. Daarmee kom ik ook steeds dichter in de buurt van de Pyreneeën. Rond 14.30 kwam ik aan in het plaatsje Saint-Sever, waar (wederom) een prachtige kerk staat. Nadat ik bij de office de tourisme mijn overnachtingsplek had geregeld, ben ik naar de refuge gelopen. Hier heb ik eerst gedoucht en mijn bed weer in orde gemaakt. Daarna heb ik nog even geslapen. Het is wederom een grote refuge, met 2 slaapkamers met meerdere bedden.

Later kwamen Lode, Rianne en een andere Franse pelgrim, genaamd Eduard binnen. Later kwam gastheer Alain nog tips geven over restaurants in de buurt en hebben we even met hem gepraat. We besloten om met z'n allen te koken en zijn voordat we naar de supermarkt gingen, nog in de kerk geweest. Ik vond deze kerk adembenemend mooi. Er waren prachtige versieringen, de architectuur was schitterend en het gevoel wat ik hier kreeg was bijzonder, lastig om dat uit te leggen. Nadat we een bezoek aan de kerk hadden gebracht, hebben we boodschappen gedaan.

Toen ik na het boodschappen terugliep naar de refuge, zag ik een vrouw bij 2 ezels en een hondje staan. Iedereen liep een andere route terug, vandaar dat ik alleen was 😉. Ik besloot om even met de vrouw te praten. Ze bleek ook een pelgrim te zijn en heet Paulien en komt uit Frankrijk. Ze loopt samen met haar vriend en de dieren terug naar huis in midden Frankrijk vanuit Bilbao. Erg bijzonder en leuk om ook daadwerkelijk pelgrims tegen te komen die met ezels de Camino lopen. Ik had er wel van gehoord, maar ik had zelf nog geen pelgrim met ezel gezien.

Nadat ik in de refuge kwam, heb ik gezellig aan tafel gezeten met Eduard, Lode en Rianne. We hebben het eten klaargemaakt en gezellig gepraat. Daarna hebben we gegeten en kwam er nog een Spaanse pelgrim, genaamd Miguel bijzitten. Hij is met zijn fiets onderweg van Périgueux naar Spanje. Na het eten hebben Lode en ik afgewassen en heb ik nog even buiten van het weer genoten. Er is naast de refuge een trouwerij bezig, waar veel muziek wegkomt. Ik hoop dat ik vanavond wat beter kan slapen, maar ik heb zo mijn twijfels vanwege de harde muziek die hier goed te horen is. Au revoir!

Groet Jildert

1. Sietske:
    8 augustus 2022
    Goeiejûn Jildert
    In groet fanút de Achterhoek wer wy op fekânsje binne
    Altijd leuk om dyn ferhalen te lêzen,en foto,s te sjen.
    En wat leuk datst ek oare pelgrims treft sels mei in Ezel bysonder.
    Noch folle suc6 dermei Jildert
  2. Jan de Groot:
    8 augustus 2022
    Jildert wat maak jij er iedere keer weer een mooi wandelverhaal van kan niet wachten tot morgen houd moet dan komt alles goed! Groeten Jan.