Dag 64. Saint-Germain-Beaupré - La Souterraine. 14 km

18 juli 2022 - La Souterraine, Frankrijk

Vanochtend ging om 07.30 de wekker. Ik heb heerlijk geslapen vannacht, ondanks dat het best wel warm was. Toen ik mijn spullen gepakt had, zat ik om 08.00 aan het ontbijt samen met Lode. Het ontbijt was weer erg lekker, met geroosterd stokbrood en verschillende soorten jam en een soort pindakaas als beleg. Nadat we gegeten, betaald en ons ingesmeerd hadden met zonnebrandcrème, zijn we ons tocht rond 9 uur vervolgd richting La Souterraine. Daar gaan we op de camping in een boomhut slapen, wat Lode gisteren voor ons gereserveerd heeft.

Het was vandaag meteen al erg warm, maar gelukkig hoefden we niet ver te lopen vandaag. Na een tijdje in een prachtige omgeving gelopen te hebben, liepen we langs een paadje waar een bakje aan een boom hing. In dit bakje lag een schrift met allerlei knipsels van de Camino en een schrift waar pelgrims wat in konden schrijven. Hier vlakbij was ook een plek gemaakt met houten bankjes en een tafeltje, waar we even konden zitten en schrijven. Het is best wel grappig dat we konden zien dat er meerdere pelgrims op enkele dagen afstand van ons liepen. Zo zie je maar weer dat je niet alleen bent op de route en dat er, zonder dat je ze ziet, meer pelgrims dezelfde weg lopen. Toen we de schriftjes terug hadden gelegd zijn we doorgelopen richting La Souterraine, wat niet meer zover lopen was.

In La Souterraine aangekomen, hebben we eerst een kijkje genomen in de prachtige kerk. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt. We vonden een grote supermarkt en ik had gehoopt dat ik hier een zwembroek kon kopen. Ik was opzoek naar zo'n strakke zwembroek, ook wel een "ballenknijper" genoemd, omdat je in Frankrijk zeer waarschijnlijk het zwembad niet inkomt met een "normale" zwembroek. Er was veel kleding te koop, maar helaas geen zwembroeken. Toen we klaar waren met boodschappen, zijn Lode en ik doorgelopen naar de camping waar we rond 13.00 aankwamen. We konden pas om 15.00 inchecken en de receptie was dicht, dus hebben we eerst bij een meertje in de schaduw gezeten. Het was inmiddels al 36 graden.

Ik was aan het bellen met mijn nicht en Lode was aan het zwemmen toen er een Française genaamd Ocean, vlakbij kwam zitten. Ik vond het in eerste instantie een beetje vreemd, omdat er genoeg ruimte om ons heen was, dat ze dicht bij ons in de buurt kwam zitten. Ze sprak alleen Frans en ze bleek een tekenares te zijn. Nadat ze Lode om toestemming had gevraagd, heeft ze hem getekend. Ze was erg druk, maar erg sociaal en grappig, maar toch had ik in deze hitte meer behoefte aan rust en kalmte. Toen Lode en ik hadden ingecheckt, zijn we naar de boomhut gegaan. De boomhut is klein en er passen net 2 bedden in. Daarnaast wordt het krap met de rugzakken erbij, maar ondanks dat het aan de kleine kant is, is het wel weer een superleuke plek om te overnachten. Nadat we de boomhut hadden bekeken, hebben we met Ocean wat gedronken bij de bar. Omdat het erg warm was ben ik gaan zwemmen in het meertje, waar ik uiteindelijk met Lode een hele tijd heb gerelaxed in de schaduw en lekker niks heb gedaan. Echt ontzettend lekker om helemaal niks te hoeven doen tijdens deze hitte.

Ik ben aan het eind van de middag naar de boomhut gegaan en heb daar op bed gelegen met het raam en het zeil open, zodat er nog enige verkoeling was. Het was best wel warm, maar goed te doen en ik had genoeg water bij me. Ik ben uiteindelijk niet meer van bed geweest, want ik had ook weinig zin om te eten door de hitte. Rond een uur of 22.00 kwam Lode boven in de boomhut en ik zal zo een poging gaan doen om te gaan slapen en hoop dat dit gaat lukken met deze hitte 😉.

Ik heb 's middags wel alvast een slaapplek weten te regelen in het plaatsje Marsac, waar ik bij de Nederlander Ruud in een pipowagen zal slapen. Lode kijkt morgen even of hij hier ook gaat slapen, want hij kan ook altijd nog in zijn tent slapen. Het gaat morgenavond trouwens onweren, dus ik ben blij dat ik alvast een slaapplek heb weten te regelen. Tot later!

Groet Jildert