Dag 60. Saint-Jeanvrin - La Châtre. 26,9 km

14 juli 2022 - La Châtre, Frankrijk

Om 6 uur ging de wekker vanochtend en ik heb vannacht erg lekker geslapen. Ik ben 1 keer even kort wakker geweest en toen kon ik de maan door het openstaande raam zien. Dit was een prachtig gezicht, de felle maan in de donkere nacht. Nadat ik mijn spullen had gepakt, ben ik rond 06.30 naar beneden gegaan om te ontbijten. Mijn gastvrouw Monique was al druk bezig in de keuken. Na het heerlijke eten van gisteren, kon er al niet zoveel meer misgaan, maar ook het ontbijt was weer fantastisch geregeld. Er was geroosterd stokbrood en een stuk of 8 soorten jam, die gastvrouw Monique allemaal zelf heeft gemaakt. Ik kon helaas niet alles proeven omdat het er zoveel waren, maar de smaken die ik geproefd heb waren verrukkelijk.

Ik kreeg ook nog wat eten mee voor onderweg en ze wilde graag een paar foto's van me maken en naar me toesturen via WhatsApp. Ook moest ik haar beloven dat ik haar een berichtje zou sturen zodra ik Santiago de Compostella bereik. Nadat ik haar bedankt had voor het lekkere eten en de gastvrijheid, ben ik rond 07.15 op pad gegaan richting La Châtre, wat zo'n 27 kilometer lopen is.

Ik ben blij dat ik op tijd weg ben gegaan, want de weersvoorspelling gaf aan dat het op de namiddag 36 graden kon worden. Toen ik wegging was het nog lekker koel, maar dat veranderde al snel. Het werd al snel erg warm en het duurde dan ook niet lang voordat ik weer enorm zweette. Gelukkig had ik ook vandaag weer 4 liter water mee en heb ik me weer voldoende ingesmeerd met zonnebrandcrème. Ik ben tijdens mijn reis eigenlijk nog niet verbrand, op een keer na toen ik een beetje op mijn voorhoofd was verbrand. Ik hoop dat het hierbij blijft natuurlijk 😉.

Toen ik vanochtend in alle rust wegliep, ben ik langs de ontzettend mooie zonnebloemvelden gelopen. Ik heb vandaag meerdere prachtige kerken gezien en heb een kijkje genomen in een paar die open waren. Ook vandaag heb ik weer meerdere keren in de schaduw gezeten om uit te rusten. Ik ben door het dorpje Chateaumeillant gelopen, wat gelukkig anders is dan Château Meiland. Daar was ik wel even een moment bang voor. De omgeving was vandaag op sommige momenten weer schitterend. Ik heb weer prachtige velden gezien en onderweg ben ik langs een klein verlaten vliegveldje gelopen. Hier verderop lag een hooibaal midden op het pad. Ook vandaag ben ik bijna niemand tegengekomen en dat geeft me een erg rustgevend gevoel.

Op een gegeven moment liep ik langs een huis en kwam er een klein hondje blaffend en grommend achter me aan. Hij heeft me gelukkig niet gebeten, maar hij bleef me wel een tijdje achtervolgen.

Rond half 1 kwam ik aan bij een dorpje. De plaats waarin mijn overnachtingsplek stond, was nog maar een paar kilometer hiervandaan, dus besloot ik om hier even te pauzeren. Ik heb tegenover een kerkje in schaduw op een bankje gezeten waar een heleboel parkeerplekken waren.  Omdat het denk ik een nationale feestdag is, parkeerden hier allemaal mensen hun auto en laden ze wielrenfietsen uit. Nadat ik dit even had aangezien, ben ik verdergelopen richting La Châtre. Onderweg ben ik nog een heleboel wielrenners tegengekomen met nummers op hun shirt, dus ik ga ervanuit dat er een wedstrijd ergens in de middag zou starten.

Om ongeveer 14.00 uur was ik ter plaatse. Het was wel even zoeken, maar dan heb je ook wat. Ik had gisteren gebeld met de priester en die vertelde dat hij niet aanwezig was, maar dat hij de deur van het verblijf voor mij open zou laten. Het is een erg mooi gebouw, waarbij de ruimte voor de pelgrims op de 1e verdieping is. Er zijn meerdere slaapzalen met bedden en er is een grote keuken. Ook zijn er meerdere douches en wc's, dus deze plek is uitermate geschikt om een hoop pelgrims een slaapplek te bieden. Ik heb eerst even gedoucht en toen op bed uitgerust. Ik heb eigenlijk de hele middag op bed gelegen en uitgerust. Daar was ik echt wel aantoe. Het was buiten ook ontzettend heet, dus ik vond het wel prima.

Rond 18.00 hoorde ik geluid beneden. Dit bleek priester Vincent te zijn, met wie ik gisteren gebeld had. Ik moest mijn gegevens invullen en heb even gezellig met hem gepraat. Hij sprak redelijk goed Engels en heeft me een helehoel tips gegeven voor bezichtigingen voor de wandeltocht van morgen. Als ik iets nodig had, dan kom ik het aan hem vragen. Nadat ik hem bedankt heb, ben ik weer naar boven gelopen en heb ik eten klaargemaakt. Ik had nog 2 bekertjes met kant en klare maaltijden en die heb ik klaargemaakt. Toen ik de afwas had gedaan, heb ik eerst alles uit mijn backpack gehaald en deze opnieuw ingepakt. Toen dit allemaal klaar was, heb ik tanden gepoetst en ben ik op bed gegaan.

Ondanks dat het 14 juli was, een nationale feestdag hier in Frankrijk, heb ik daar vandaag weinig van gemerkt. Morgen zal ik mijn tocht vervolgen naar Cluis, wat zo'n 28 kilometer lopen is en waarbij ik zal kijken of ik kan overnachten in de refuge daar. Priester Vincent had deze locatie als tip aan me meegegeven. We gaan zien of het morgen net zo goed bevalt als vandaag 😉. Tot later!

Groeten Jildert