Dag 20. Maastricht - Luik. 32,5 km

4 juni 2022 - Luik, België

Nadat ik me gisteravond klaar had gemaakt om op bed te gaan, voelde ik me ontzettend misselijk worden. Of het nou door de ontstoken knie, de ibuprofen of het eten kwam weet ik niet, maar vervelend was het wel. Hierdoor kon ik niet echt in slaap komen. Wat ook niet meehielp is dat ik in een hostel sliep en er steeds mensen de kamer in en uit liepen. Iets voor 7 uur ben ik van bed gegaan, zodat ik om 7 uur gebruik kon maken van het ontbijtbuffet. Ik was nog steeds misselijk, dus met tegenzin heb ik toch maar wat gegeten. Rond 7.30 stond ik buiten en ik was blij om weer in de frisse lucht rond te kunnen lopen.

Mijn eindbestemming vandaag was Luik, waar ik een hostel had geboekt. Het zou een lange tocht worden van zo'n 32 kilometer. Ik had dit hostel een aantal dagen geleden al geboekt en achteraf gezien was het misschien niet heel verstandig om in mijn huidige staat zo'n eind te gaan lopen. Aan de andere kant was ik erg vroeg vertrokken en had ik alle tijd van de wereld om in Luik te komen. Ik ben vandaag ruim 9 uren onderweg geweest.

Toen ik door het "slapende" Maastricht liep, viel mij de schoonheid van deze stad nog meer op, omdat ik bijna geen mensen tegenkwam op dit vroege tijdstip. Een groot deel van de route vandaag liep wederom langs de Maas. Ondanks dat ik me wel eens beter heb gevoeld, viel het lopen me vandaag niks tegen. De kniebrace zorgde voor voldoende ondersteuning en daardoor kon ik best lekker doorlopen. Ik heb genoten van de omgeving onderweg. Ik ben vandaag veel fietsers tegengekomen en er waren veel mensen aan het vissen.

De grens met België was ergens midden op een bospaadje. Wat me opviel was dat toen ik één stap over de grens deed, er niemand meer was die een woord Nederlands sprak. Iedereen praat en verstaat hier bijna alleen maar Frans en zelfs Engels is lastig. Gelukkig is er Google Translate 😉.

Ik heb er erg lang over gedaan om in Luik te komen, maar dat komt mede omdat ik zoveel rust heb genomen onderweg. Voordat ik naar mijn hostel liep, ben ik nog in de Sint Jacobskerk geweest in Luik. Hier kreeg ik weer een stempel en terwijl ik op de vrouw wachtte die de stempel zou zetten, begon de mis. Er werd erg mooie muziek gespeeld en er werd gezongen. De kerk was trouwens ook prachtig vanbinnen. Ik vond het plafond echt schitterend (zie foto's). Toen ik de stempel had gekregen en de vrouw bedankt had, kwam ik buiten de kerk een man tegen die me als pelgrim herkende. Ik heb even met hem gepraat en hij wenste me een "bon voyage", wat ik vandaag trouwens vaker te horen heb gekregen.

Rond 17.00 was ik bij het hostel en ik was kapot. Ik had voor mezelf al besloten dat ik morgen weer een rustdag neem, zodat ik bij kan komen. Mocht het nodig zijn, dan neem ik overmorgen eventueel nog een rustdag. Gelukkig was het geen probleem om een extra overnachting te boeken bij het hostel. Het hostel is net nieuw en superluxe. Hij is geopend op de dag dat ik ben vertrokken vanuit Sint Jacobiparochie. In de slaapzaal aangekomen raakte ik met 2 jongens in gesprek. 1 kwam uit Frankrijk en de ander uit Nederland.

Nadat ik gedoucht had, ben ik ben samen met de Nederlander, genaamd Mitchell, de stad in geweest om wat te eten. Daarna hebben we nog even gekeken bij een bierfestival in de buurt, maar omdat ik zo moe was, heb ik besloten om toch maar weer naar het hostel te gaan. Ik ga vroeg op bed en hoop dat ik vanavond wat beter kan slapen. Morgen heb ik dus zoals ik eerder al aangaf een rustdag. Het zal ook slecht weer worden, dus ik moet nog maar even kijken wat ik ga doen morgen. Voor nu: Au revoir!