Dag 101. San Juan De Ortega - Burgos. 26,8 km

24 augustus 2022 - Burgos, Spanje

Ik lag gisteravond te slapen, toen ik opeens hoorde dat iemand het bed naast me aan het opmaken was. Het bleek een vrouw te zijn, die eerst op de andere slaapzaal lag. Blijkbaar kon ze daar niet slapen, dus besloot ze naar de slaapzaal te gaan waar ik sliep. Ik werd er wakker van en tot overmaat van ramp bleek de vrouw ook nog te snurken. Om 5.45 werd ik wakker doordat er meerdere wekkers afgingen. Omdat ik toch niet meer in slaap kon komen door de snurkende vrouw, ben ik van bed gegaan om mijn tanden te poetsen. Bij de badkamer aangekomen was het net of er iemand aan het sterven was op de wc. De geluiden en stank die daar wegkwamen waren niet normaal, het scheelde niet veel of ik moest overgeven. Ik moest erg nodig plassen, dus heb ik mijn spullen maar gepakt en ben naar buiten gegaan. Ik wilde niet mijn leven riskeren op de wc waar de man had gezeten.

Om 6 uur stond ik buiten en heb eerst een boom opgezocht om te plassen. Omdat er geen ontbijt bij de albergue mogelijk was en ik niks bij me had, besloot ik zonder ontbijt te starten. De route liep meteen door een bos waar het pikkedonker was. Met behulp van de zaklamp op mijn mobiel kon ik het pad gelukkig redelijk goed zien. De lucht was prachtig en ik kon de sterren duidelijk zien. Ik heb zelfs een vallende ster gezien en uiteraard een wens gedaan.

Op een gegeven moment maakten de sterren plaats voor de opkomende zon die achter me opkwam. Ik kwam aan in een klein plaatsje, waar ik ontbeten heb en een broodje voor onderweg heb gekocht. Ik zag redelijk wat pelgrims lopen, maar wat me opviel was dat er in mijn ogen veel waren die zonder rugzak liepen. De pelgrims die zonder rugzak lopen maken waarschijnlijk gebruik van een vervoerservice. Deze service zorgt ervoor dat de rugzak naar de volgende locatie van deze pelgrims wordt gebracht en daardoor hoeven ze er niet mee te lopen. Het zijn vooral oudere mensen die hier gebruik van maken, wat ik goed kan begrijpen, omdat het soms erg zwaar kan zijn.

De route liep vandaag over redelijk veel uitdagende paadjes met stenen en rotsen. Ik had Rianne even gebeld om te vragen hoe het met haar ging. Het ging gelukkig al wat beter en ze nodigde me uit om 's avonds in haar studio te komen eten. Als ik wilde kon ik zelfs op de slaapbank blijven slapen. Ik zei dat ik er nog even over na moest denken, omdat dingen altijd anders lopen dan verwacht, maar in mijn hoofd had ik de beslissing al genomen om op de slaapbank te blijven slapen. Ik liep door een klein plaatsje, waar ik wat eten wilde halen bij een barretje. Hier kwam ik allemaal bekenden tegen. Zo kwam ik Eduardo, Koenen, Andrei en nog wat andere pelgrims tegen die ik van gezicht herkende. Ik heb even met ze gepraat en ben bij ze gaan zitten. Leuk om iedereen weer te zien. Ik besloot om alleen weer door te lopen en had op een gegeven moment de keuze om links of rechts te gaan. Ik weet niet waarom, maar ik besloot rechts te gaan. Hier liep ik in de berm langs een redelijke drukke weg. Deze route liep langs een vliegveldje, waar ik meerdere kleine vliegtuigjes zag opstijgen. Daarna liep ik zo'n 10 kilometer langs een industrieterrein, voordat ik aankwam in Burgos.

In Burgos aangekomen besloot ik eerst op een bankje te gaan rusten. De ene na de andere pelgrim kwam me voorbijgelopen en op een gegeven moment zag ik de Italiaanse Sara. Ik heb een goede band met haar en vond het leuk om haar weer te zien. Ze kwam bij me zitten en we hebben samen het laatste stuk door Burgos gelopen. Onderweg hebben we nog een kerk bezocht. Burgos is een prachtige stad, met veel mooie kerken en een ontzettend mooie kathedraal. Sara besloot om door te lopen en nadat we afscheid hadden genomen bij de kathedraal, heb ik contact opgenomen met Rianne, die vlakbij de kathedraal een studio geregeld had om uit te zieken.

Rond 13.30 kwam ze me ophalen van het pleintje achter de kathedraal. De studio waar Rianne verblijft bevind zich op de 3e verdieping. Het is echt een geweldige plek, met een prachtig uitzicht op de kathedraal. Nadat we hadden gepraat, heb ik even gedoucht en het is één van de lekkerste douches die ik heb gehad op de Camino tot zover. Ook was er een wasmachine waar ik mijn kleren kon wassen. Daarna heb ik wat boodschappen gedaan voor het avondeten en ontbijt voor morgenochtend. Rianne stuurde wat spullen naar Santiago de Compostella, die ze tot daar niet meer nodig denkt te hebben. Ik heb toen Rianne weg was van het uitzicht genoten met een 0.0 biertje en nog een uurtje geslapen op de slaapbank.

Rianne had me geappt dat de kathedraal open was en dat het echt de moeite waard was om te bekijken. Dat heb ik gedaan en hier heb ik absoluut geen spijt van gehad. Omdat ik pelgrim was kreeg ik korting. Ik kwam meerdere pelgrims tegen, zoals de Poolse vrouw van gisteren, Koenen en Göthlef. De kathedraal was gigantisch en supermooi. Alles was versierd en dit is echt absoluut een pareltje. Ik denk dat dit tot nu toe de mooiste kathedraal is geweest die ik bekeken heb. Toen ik buiten kwam heb ik nog even in een kerk gekeken die eigenlijk dicht was, maar ik mocht van de man met de sleutel toch snel even een kijkje nemen. Deze kerk was ook weer erg mooi.

Buiten aangekomen kwam ik Medina tegen, die ook was uitgenodigd om mee te eten bij Rianne. Toen we buiten aan het wachten waren kwam Elizabetha ook aangelopen, die ook was uitgenodigd. Met z'n vieren hebben we heerlijk gegeten. Rianne had pasta klaargemaakt en het eten was erg lekker en het was supergezellig. Ik heb ontzettend veel gelachen, maar ik merkte wel dat ik een beetje moe was. Nadat Elisabetha en Medina weg waren, heb ik nog even met Rianne gepraat en me alvast weer voorbereid op morgen. Om 22.45 ben ik op "bed" gegaan op de slaapbank. De wekker gaat morgen om 06.45. Joejoe!

Groetjes Jildert

1. Sietske:
    27 augustus 2022
    Al meer dan 100 km rûn super hjer en wat beleefd sto in soad.
    en prachtige foto.s
    suc6 fjierders mei dyn tocht,hoopje dat it goed giet.
    gr Sietske
  2. Sietske:
    ik bedoel 100 dagen rûn 😉
    gr Sietske
  3. Jan de Groot:
    27 augustus 2022
    Veel wandel en kijkplezier de laatste weken houd moet dan komt alles goed. Groet Jan.